За останніми даними, Китай зі своїми 8,64 мільярдами доларів «домашніх» зборів в кінопрокаті в 2018 році скоро обжене США і стане провідним у світі ринком прокату фільмів.
Так, останнім часом ми були свідками того, як багато китайські фільми, зокрема бойовики з ура-патріотичними елементами, як наприклад «Хвиля вовків 2» з її 808 мільйонами зборів в 2017 році, затьмарювали в прокаті будь-які американські блокбастери. Або «Операція в Червоному морі» (2018) з її майже 600 мільйонами бокс-офісу.
Та от такого, що в цьому, 2019 році, відбулося з мультиплікаційним, або як тепер кажуть, анімаційним фільмом «Нечжа» (Nezha), ще не було. Картина (режисер Ян Юй) зібрала тільки в Китаї 674 мільйони доларів (4,81 млрд. юанів) з моменту її випуску 26 липня. А при досить обмеженому прокаті поза країною близько 720 млн глобально.
Нечжа – персонаж, який добре відомий китайським глядачам завдяки низці фільмів і телевізійних шоу. Анімаційний фільм 1979 року «Нечжа підкорює короля драконів» був показаний, правда поза конкурсом, на кінофестивалі в Каннах, де вперше представ на великому екрані цей персонаж.
По ходу роботи над фільмом було зроблено більш ніж 100 змін зовнішнього вигляду Нечжі. Близько 80% сцен пов’язані зі спецефектами, і протягом п’яти років виробництва картини було залучено не менше 60 компаній і 1600 спеціалістів.
Практично кожна анімаційна компанія в країні була задіяна.
Картина стала найуспішнішим анімаційним фільмом у Піднебесній. Попередній мультик-рекордсмен був американський «Зверополіс» (Zootopia) від «Діснея», який заробив 236 мільйонів доларів у 2016 році.
Що стосується китайської анімації, то попередні висоти були непорівнянні з успіхом «Нечжі». У 2015 році «Король мавп» заробив 134 мільйони доларів, «Велика риба і бегонія» 79 мільйонів в 2016 році і «Біла змія» – 63 мільйони в цьому році.
Цікаво, що після успіху «Короля мавп» інвестиції в китайську анімацію пережили бум, але ця хвиля інтересу поступово вщухла. Можна очікувати, що після успіху «Нечжі» ця хвиля знову підніметься.
Вражаючий успіх анімаційної казки «Нечжа», знятої за відомою багатьом китайцям легендою, був великим сюрпризом, але і вселив нові надії у розвиток вже зростаючого, але в порівнянні, скажімо, з американським, все ще незрілого сектора анімації в кіновиробництві Китаю.
Для порівняння: аніміційні фільми постійно приносять від 10 до 15 відсотків касових зборів у США і Канаді (спільний ринок) і близько 40%(!) у Японії.
У Китаї ж цей показник залишається на рівні всього в 6-10%.
«Нечжа», проте, встановила новий стандарт якості місцевої анімації, довівши його до світового рівня. На Заході, зокрема в Північній Америці, анімація розглядається як серйозний жанр, розрахований і на дорослих, а не тільки як розвага для дітей, як це поки йде справа в Китаї.
При всій сенсаційності успіху «Нечжі» поки не можна стверджувати з усією впевненістю, що цей феноменальний касовий результат одного лише китайського мультика є провісником нової хвилі мультиків-рекордсменів каси. Може бути це був ізольований феномен? Але у Китаю велика і довга історія, в якій дуже багато кінематографічно привабливих міфів і легенд, які очікують своєї черги в анімації.
У міру зростання економіки і заможності людей зростає не тільки патріотизм із національним забарвленням, але й інтерес до традиційної китайської культури і різних форм її творчого втілення. У тому числі і анімації.