Міністерство юстиції США направило лист в Американську академію кіномистецтва, в якому попереджає, що заборона стрімінговим сервісам, таким як популярні Netflix, Amazon або Hulu представляти свої фільми, які не випускаються в широкий кінопрокат, а мають лише обмежене кінотеатральне життя, на премію «Оскар», може суперечити чинному в США антимонопольному законодавству. Лист такого змісту виконавчому директору Академії кіномистецтва США Дону Хадсону направив 21 березня глава антимонопольного відділу Міністерства юстиції Макан Дельрахім.
Відповідно до змісту листа, «угода між учасниками конкурсу виключити нових учасників суперечить антимонопольним законам, адже може дезінформувати споживачів і позбавити відповідні компанії законного прибутку». І далі: «У разі, якщо Академія – асоціація, до складу якої входять кілька конкурентів – встановить певні кваліфікаційні вимоги до претендентів на «Оскар», які виключають конкуренцію, таке встановлення може спровокувати антимонопольний конфлікт».
Як не дивно виключити фільми стрімінгових сервісів із можливих претендентів на «Оскар» запропонував ні хто інший, як режисер Стівен Спілберг, який сам, своїм сенсаційним фільмом «Щелепи» 1975 року, зруйнував традиційну систему кінопрокату в Америці, відкривши еру «літнього блокбастера», в якій ми всі зараз живемо. На думку Спілберга, якщо ці фільми оригінально замислюються для показу на домашньому малому екрані, їм місце виключно в боротьбі за телевізійний приз «Еммі». Недавній приклад – створений на Netflix фільм режисера Альфонсо Куарона «Рома», який був номінований на «Оскар» у десяти категоріях і переміг у трьох.
Перед появою на домашніх телеекранах передплатників Netflix, картина три тижні демонструвалася на великому екрані – головним чином у маленьких незалежних мережах. Цікаво, що показаний під час останньої церемонії «Оскара» трейлер фільму «Ірландець» (The Irishman), видатного режисера Мартіна Скорсезе, поставленого їм для Netflix, закінчувався такою фразою: «В кінотеатрах цієї осені». Цей фільм майстра за участю Роберта Де Ніро і Аль Пачіно вважають одним із основних претендентів на нагороди Академії в 2020 році.
23 квітня має пройти засідання Governors Board (Ради керуючих) Академії, де, імовірно, будуть обговорюватися можливі зміни в правилах прийому картин на здобуття «Оскара» і, зокрема, участі в конкурсі картин, створених на стрімінгових платформах. Як вважається, це обговорення було ініційовано Спілбергом.
За словами представника компанії Спілберга Amblin Entertainment, режисер глибоко переконаний у різниці між показом фільмів на стрімінгах і в кінотеатрах.
У своїй реакції на думку Стівена Спілберга представник Netflix підкреслив, що ця платформа хоче і може забезпечити доступ до кінофільмів безлічі людей, які живуть у містах, де немає кінотеатрів, або тим, хто не може собі дозволити купити квиток у кіно. І таким чином також надати нові можливості для творців фільмів.
У тому випадку, якщо Міністерство юстиції США буде відстоювати право Netflix та інших потокових сервісах на чесну конкуренцію в боротьбі за високі кінематографічні нагороди, на поступки доведеться піти Американській кіноакадемії.
Цікаво, чим закінчиться боротьба старих і нових титанів рухомого зображення.