Колись, у дні становлення нігерійського кіно, режисери та актори бродили по містах і племінним селам, знімаючи фільми прямо на відеокасети, які продавалися в придорожніх кіосках і обмінювалися в селах на їжу.
Багато води утекло з тих пір, коли фільми монтували на льоту і фінансували з кишені. І нігерійський кіно перетворилося на одну з найбільших кіноіндустрій у світі. Як мінімум кількісно.
Виробляючи близько 1600 фільмів на рік, нігерійці за цифрами створюваних фільмів можуть зрівнятися з Голлівудом й індійським «Боллівудом» (від столиці кіновиробництва в Індії – колишнього Бомбея, нині Мумбая). Точних статистичних даних по Нігерії мало, проте у звіті уряду США за 2014 рік підраховано, що нігерійська кіноіндустрія, яка з тих пір значно зросла, займала тоді близько мільйона чоловік і генерувала більше 600 мільйонів доларів в економіку країни. Та і якість фільмів покращився з епохи VHS 1980-х років. Netflix у цьому році почав транслювати «Левине Серце» (Lionheart), перший оригінальний фільм Ноллівуда, придбаний цією стрімінговою компанією. Картину купив Netflix перед прем’єрою 2018 року на Міжнародному кінофестивалі в Торонто. Угода розглядалася, як знак сходження Ноллівуда і шанс для нігерійських кінематографістів монет изувати свої успіхи.
Нігерія приблизно в два рази більше Каліфорнії. У Нігерії, де 44% населення, розміром у 190 мільйонів чоловік, живе менш ніж на 2 долари в день, є лише близько 200 кінотеатрів. Більшість фільмів Ноллівуду знімаються менш ніж за три тижні, а бюджети варіюються від $20 тис. до $130 тис. Багато з них створені за геть мізерні суми. Найбільш касовий фільм країни «Весільна вечірка» (The Wedding Party) режисера Адетіби приніс 1,3 мільйона доларів. Картина теж куплена компанією Netflix.
Представник Netflix сказав: «Ми прагнемо надати місцевим творцям контенту всесвітню платформу для обміну своїм баченням і пропонуємо глядачам по всьому світу унікальні й різноманітні історії… Це тільки початок наших інвестицій в Африку».
«Кіновиробництво в Африці росте як на дріжджах», – каже Banky W., нігерійський репер і кіноактор, який народився в Америці, – Ноллівуд, з точки зору популярності, очолює рух, але ми бачимо дивовижні фільми, зняті в Східній Африці, Південній Африці, і навіть Гана має свій власний вражаючий кіно-бізнес. Я сподіваюся, що це покоління нігерійців, інших африканців, включаючи кінематографістів, нарешті переверне долю континенту».
Фільми, показані на недавньому кінофестивалі Nollywood In Hollywood у Лос-Анджелесі, розповідають про Нігерію, що балансує між нафтовим багатством, величезною убогістю, ісламськими бойовиками і космополітичним правлячим класом.
«Ноллівуд має глобальне поширення, та коли ви говорите про це з людьми в Голлівуді, у відповідь ви отримуєте порожній погляд, – каже Осе Оямендан, нігерійський кінематографіст і засновник фестивалю, – Але я відчуваю, що Нігерія культурно, соціально і навіть геополітично важлива, щоб розповісти про неї тут. Нехай (американська) кіноіндустрія побачить і вирішить для себе, що таке величезний ринок Ноллівуда».
Колись «чорну Африку» називали «континентом, що прокидається». Судячи з кінофільмів, створених там – континент уже прокинувся.